Z całą pewnością odpowiedzią na zwiększającą się świadomość i potrzeby w tym zakresie Polaków jest oczywiście III filar - niezależnie od tego czy będzie to odkładanie środków w programach regulowanych przez Państwo (np. IKE/IKZE czy Pracowniczych Programach Emerytalnych), czy też wszystkich innych produktów takich jak fundusz, lokata bankowa lub ubezpieczenie. Z naszych prognoz wynika, że szczególnie produkty nieregulowane będą się bardzo dynamicznie rozwijać osiągając średni, dwucyfrowy wzrost sprzedaży.
Oczywiście ta informacja jest bardzo pozytywna dla towarzystw ubezpieczeniowych. Jednocześnie mamy świadomość tego, że produkty oszczędnościowe, czy inwestycyjne nie mają w ostatnich latach najlepszej prasy ze względu na przypadki nieetycznej sprzedaży np. w postaci
polis na życie niedopasowanych do potrzeb klientów. Rynek ubezpieczeniowy czeka sporo pracy w tym zakresie. Już teraz widać zachodzące zmiany na rzecz oferowania bardziej dopasowanych i przejrzystych produktów, obniżenia kosztów i zaoferowania wyższej wartości dla klienta, a tych zmian będzie coraz więcej. Ubezpieczyciele wdrażają Kartę Produktu PIU – wystandaryzowany zestaw informacji o polisie, w tym o poziomie opłat i wartości wykupu wg założonych scenariuszy finansowych. Przy tej okazji zmianie podlegają same produkty oparte o fundusze UFK, czyli produkty typu „unit-linked”, które są przedmiotem nowych ilustracji.
Dodatkowym aspektem, który stanowi obecnie wyzwanie z perspektywy strategii firm ubezpieczeniowych, stanowi misję i jest elementem, w którym ubezpieczyciele będą odgrywać kluczową rolę, jest dostarczanie do wyżej wspomnianych produktów wartości dodanej, w postaci szerszej niż dotychczas ochrony ubezpieczeniowej. Zapewnianie klientom dopasowanej do ich potrzeb, szerokiej ochrony ubezpieczeniowej, to niezwykle istotny element strategii MetLife, zbudowany na ponad 20-letnim doświadczeniu na polskim rynku a także wymianie doświadczeń międzynarodowych w ramach grupy.
Omówione powyżej planowane zmiany na rynku, to nie tylko kwestia samej oferty produktowej ubezpieczycieli, ale również potrzeba zmian w zakresie sprzedaży oferty ubezpieczeniowo-oszczędnościowej. Dystrybucja ubezpieczeń będzie podlegać procesom profesjonalizacji, co będzie stanowić o przewadze konkurencyjnej poszczególnych graczy rynkowych. To na czym obecnie klientom najbardziej zależy jeśli chodzi o kontakt z produktami ubezpieczeniowymi i wyborze najatrakcyjniejszej oferty, to możliwość zapoznania się z konkretnym rozwiązaniem i przejścia bardziej świadomie przez cały proces poznawczy. A zatem czekają nas pozytywne zmiany – nie tylko produktowe ale również w dotyczące procesu i organizacji sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji.
źródło:
MetLife